אנחנו כאן בשבילכם!

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם

    התרה לבלתי מורשה

    התרה לבלתי מורשה

    במקרים רבים שומעים בכלי התקשורת אירועים במסגרתם בעל הרכב נתן לחברו או למכר לנהוג ברכב וזאת ללא רישיון- כלומר לצד שהוא לא מורשה לנהיגה.

    סעיף 10 (ב) בפקודת התעבורה שקובע כי" בעל רכב ומי שהשליטה על הרכב בידו לא ירשה לנהוג ברכב למי שאינו רשאי לפי סעיף קטן (א) לנהוג בו, ובלבד שלא יהיה בעל רכב או מי שהשליטה על הרכב בידו, אחראי בעד נהיגתו על ידי אדם שאינו רשאי לנהוג בו, אם הוכיח שנקט בכל האמצעים הסבירים כדי שאותו אדם לא יוכל לנהוג ברכב".

    הסעיף קובע כי לבעל הרכב או למי שבידיו השליטה על הרכב (כלומר מי שאחראי על הרכב) לא יתן את רכבו לצד ג' שהוא לא מורשה לנהוג באותו רכב.

    כלומר האחריות בגין פעולה שכזו תוטל על בעל הרכב או מי שאחראי על הרכב באותה העת.

    בחלק השני קיים סייג לפיו אם הוכיח בעל הרכב " שנקט את כל המצעים הסבירים" כלומר עשה את הפעולות הסבירות שאותו אדם לא ינהג (כך לדוגמא: הבעלים קשר את האופנוע עם מנעול ולאותו אדם שלוקח את הרכב אין גישה פשוטה לאותו מנעול).

    בחינתו של הדין הישראלי מקרה כי העבירה לפי סעיף 10 (ב) לפקודת התעבורה הינה עבורה חמורה ואולם בסעיף 36ב' (ג') לפקודת התעבורה קיימת עבירה ברמת חומרה גבוהה יותר והיא "בעל הרכב/מי שבידו השליטה ברכב אשר הרשה לאדם אחר לנהוג בו ביודעו שהאדם איננו בעל רישיון נהיגה לאותו סוג רכב". ניתן לזהות, כי המקרה השני חמור יותר היות וקיים בו יסוד של "מודעות" לקיומה של העבירה ואילו בעבירה הראשונה מדובר על סוג של "רשלנות" בשפה העממית ו"אחריות קפידה" בשפה המשפטית.

    יש לציין כי קיימים הבדלים בין עבירה לפי סעיף 10 (ב) לבין עבירה לפי סעיף 36 (ב) (ג) לפקודת התעבורה והם: א. מידת ההוכחה- על מנת להרשיע בעבירה לפי סעיף 36 (ב) (ג) נדרשת התביעה להוכיח את המודעות של הנוהג ברכב וזאת בניגוד לסעיף 10 (ב) בו מספיק להוכיח כי לא נקט את כל האמצעים הסבירים, כך שעל מנת להרשיע על פי סעיף 36 (ב) (ג) על התביעה "להתאמץ" יותר ולהוכיח את יסוד המודעות. ב. רמת הענישה- האדם שמורשע לפי סעיף 10 (ב) יקבל ככל הנראה מספר חודשי פסילה, פסילה נוספת על תנאי וקנס כספי. בניגוד לכך, מי שמורשע על פי סעיף 36 (ב) (ג) עלול לקבל עונש של מאסר בפועל, פסילה ארוכה בפועל ועל תנאי, וקנס כספי

    במאמר זה סקרנו בקצרה נהיגה ברכב בלתי מורשה. כמו כן, את ההבדלים בין הסעיפים השונים.

    משרד עו"ד אייל עברון, בעל ניסיון רב בתחום. נשמח לסייע לכם בכל עניין הקשור בנושא נהיגה בידי בלתי מורשה. ניתן ליצור קשר עם המשרד, ע"י מילוי פרטים בטופס שלמעלה, או בכתובת אימייל: info@eyalevron-law.co.il, או בטלפון 09-9500090, ונענה באופן מידי.

     

    אנחנו כאן בשבילכם!

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן